امروزه در دنیا بسیاری از افراد برای طراحی لباس از مولاژ استفاده می کنند و در سالهای اخیر در ایران از این روش استفاده می شود. اگر قصد دارید در رشته طراحی لباس حرفه ای شوید، باید مهارت مولاژ را یاد بگیرید. با ما در ادامه همراه باشید تا به این موضوع وموضوعات ذیل بپردازیم:

مولاژ لباس چیست؟
مراحل ساخت مولاژ لباس
چگونه مولاژ را در طراحی لباس یاد بگیریم؟
سرفصل های دوره مولاژ گاتامد

مولاژ لباس چیست؟

لغت مولاژ دارای ریشه فرانسوی به معنای قالب، حجم سازی و ساختار است. در واقع مولاژ برای آموزش طراحی و الگوسازی استفاده می شود. طراح لباس برای ارائه نمونه کار از تکنیک مولاژ استفاده می کند. طراح مستقیما لباس را توسط پارچه یا کاغذ بر روی مانکن طراحی می کند. در حقیقت طرح های لباسی که در ذهن خود دارد روی مانکن اجرا می کند.

مولاژ به کل فرآیند دستکاری پارچه روی مانکن به عنوان روشی برای اجرای الگوها و طرح‌های لباس اشاره می‌کند.

مولاژ-چیست؟

چرا مولاژ لباس


در دنیای فشن امروز برندهای مطرح بسیاری از متد مولاژ در خلق لباس استفاده می کنند.گر قصد دارید در رشته طراحی لباس حرفه ای شوید، باید مهارت مولاژ لباس را یاد بگیرید. البته از خلاقیت به همراه مهارت استفاده کنید. مولاژ باعث می شود طرح لباسی که در ذهن دارید را کاملا قالب بدن فرد اجرا کنیدکه باعث می شود نیاز به پرو لباس فرد نداشته باشید و تنها با گرفتن سایز ، لباس را می دوزید. در دنیا سلبریتی ها و افراد مشهور مانکنی با سایز خود را دارند و تنها با سفارش طرح مدنظر خود لباس خود را تحویل می گیرند.


آموزش مولاژ لباس نیاز به پیش نیاز دارد؟


در گاتامد بدون هیچ پیش نیازی می توانید مولاژ را یاد بگیرید.کورس مولاژ در واقع کورس خلاقیت، مدلسازی و ژورنال خوانی است که بر روی باز کردن ذهن و بالابردن خلاقیت در لباس با تکنیک های آموزشی تمرکز دارد.

مدرسه بین المللی گاتامد اولین برگزار کننده فستیوال زیبایی ایران با حضور هیئت ژوری، با مراکز علمی داخلی و خارجی تفاهم نامه امضا کرده است. دوره های مد و فشن ، طراحی لباس، گریم و میکاپ، استایلینگ، خدمات مراقبت و زیبایی پوست ،مو و ناخن به صورت حضوری و آنلاین برگزار می کند. فارغ التحصیلان مدرسه گاتامد در پایان کورس ها مدارک فنی حرفه ای ایران و بین المللی از کشورهای استرالیا کانادا سوییس گرجستان و انگلستان دریافت می‌کنند.جهت ثبت نام و مشاوره با شماره های 26855499-09120754462 تماس بگیرید. برای مشاهده دوره های آموزشی به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید.


مراحل ساخت مولاژ لباس


اندازه-گیری-مولاژ

1. اندازه گیری

اندازه گیری سایز بدن یکی از مهم ترین مراحل ساخت مولاژ لباس می باشد. برای شروع بهتر است از سایز بدن یکی از اطرافیان خود را اندازه گیری کنید. مدل باید لباسی تنگ متناسب با فرم بدن بپوشد تا شما بتوانید دقیق تر اندازه گیری کنید. برای این کار یک کش را به دور کمر و کش دیگر را به دور برجستگی باسن گره بزنید. زنجیر گردنید را به دور گردن حلقه بزنید به طوری که 7-10 سانتیمتر از گلو آویزان شود. حالا نوبت به اندازه گیری مولاژ می رسد. متر را دور بدن مدل(جاهایی که با کش و زنجیر مشخص شد) قرار دهید، به طوری که انشگت سبابه زیر متر قرار گیرد و با انشگت شصت دو سر متر را روی هم قرار دهید. همه اندازه گیری ها را روی کاغذ یادداشت کنید.

2. محاسبه

حال نوبت به محاسبه اندازه گیری های سایز بدن می رسد. این محاسبات در دوره های طراحی لباس به هنرجویان آموزش داده می شود. برخی از لباس ها مانند لباس عروس نیاز به محاسبات دقیق تری می باشد.

محاسبه-مولاژ-لباس
مولاژ-پارچه-ای

3. مولاژ پارچه ای

الگو را روی پارچه قرار داده و برش بزنید. بهتر است در آموزش از پارچه های متقال استفاده کنید. بعد از برش پارچه، لبه دوزی کنید و زیب را به پشت مولاژ بدوزید. این کار برای ایسنت که هر زمان خواستید بتوانید مولاژ را به مانکن بپوشانید یا از مانکن خارج کنید و ایرادات کار را متوجه شوید.

الگو را روی پارچه قرار داده و برش بزنید. بهتر است در آموزش از پارچه های متقال استفاده کنید. بعد از برش پارچه، لبه دوزی کنید و زیب را به پشت مولاژ بدوزید. این کار برای ایسنت که هر زمان خواستید بتوانید مولاژ را به مانکن بپوشانید یا از مانکن خارج کنید و ایرادات کار را متوجه شوید.

5. رفع اشکالات احتمالی

مرحله پایانی مولاژ لباس، برطرف کردن اشکالات احتمالی مولاژ بر روی مانکن است. مواردی از قبیل شکاف روی پاچه، چین و چروک را بررسی کرده تا به طور کامل برطرف شود و مولاژ به درستی روی مانکن قرار گیرد. سپس مولاژ پارچه ای را مجدد روی الگوی کاغذی اجرا کرده تا برای دوخت آماده شود.

رفع-ایرادات-مولاژ

چگونه مولاژ را در طراحی لباس یاد بگیریم؟

مواردی که درباره مولاژ لباس توضیح دادیم تنها قسمتی از طراحی لباس است و شما برای اینکه بتوانید به طور کامل یاد بگیرید باید دوره های آن را به صورت کارگاهی تحت نظر اساتید طراحی لباس یاد بگیرید تا بتوانید در آینده برای خود شغلی داشته باشید.

دوره-های-آنلاین-مولاژ


سرفصل های دوره آموزشی مولاژ لباس


  • قالبگیری و فیتینگ اولیه لباس

  • ساخت دست + چن مدل آستین ترندی
  • قالبگیری دکلته به 2 روش کاربردی
  • مدلسازی در بالاتنه DRAPPING & PLAET
  • آموزش چند مدل یقه پرکاربرد
  • قالبگیری 5 مدل دامن
  • تنگ / فون 3و2و1 / کلوش و نیم کلوش/ ماهی/ مدلسازی در پایین تنه و دامن
  • ریدیزاین کت یا شومیز
  • ری سایز کردن مانکن/ تکنیک تاپسری
  • انتخاب یک مدل از کالکشن طراحان برتر دنیا و ریدیزاین کردن با خلاقیت و تکنیک های آموزش ذیده در دوره …


فارغ التحصیلان دوره مولاژ لباس گاتامد


طراحی-لباس-با-مدرک-بین-المللی
دوره-های-طراحی-لباس-آنلاین
مدرک-بین-المللی طراحی لباس

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست