طراح مد و طراح لباس از مشاغل پردرآمد و روز دنیاست که محبوبیت زیادی دارد. اما این دو رشته چه تفاوت هایی با هم دارند؟ با ما در ادامه همراه باشید تا به این موضوع وموضوعات ذیل بپردازیم:

طراح مد و طراح لباس کیست؟
اهداف طراح مد و طراح لباس چیست؟
تفاوت طراح مد با طراح لباس
تاثیرگذارترین طراحان لباس دنیا


طراح مد و طراح لباس کیست؟


طراح مد کیست؟

طراحی مد (به انگلیسی: Fashion Design) هنر استفاده از طراحی، زیبایی‌شناسی (حسّیک) یا زیبایی طبیعی برای خلق پوشاک و زیورآلات است، طراحی مد متأثر از نگرش‌های اجتماعی، فرهنگ‌ها و جوامع مختلف بوده و به اندازهٔ همین تفاوت‌ها دارای تنوع بالایی است. طراحان مدبه طرق متفاوتی در بخش‌های طراحی پوشاک و زیورآلات کار می‌کنند؛ بعضی به تنهایی و بعضی به عنوان بخشی از یک گروه به این حرفه مشغول هستند. آن‌ها با تلاش برای طراحی لباس‌های زیبا و باب طبع جامعه سعی در بیشتر کردن تمایل مصرف‌کنندگان دارند. به دلیل اینکه طراحی و ارائهٔ لباس‌های جدیدی که مورد پسند عموم قرار بگیرند فرایندی زمان‌بر است، متخصصان این حرفه در عین حال باید بتوانند به‌طور دقیق، زمان تغییر سلیقهٔ مصرف‌کننده را پیش‌بینی کنند. مد و رسانهٔ آن که پوشاک است نمادی از وضعیت اجتماعی و اقتصادی جوامع هستند.

طراح لباس کیست؟

طراحی لباس زیرشاخه ای از رشته هنر می باشد که به صورت تخصصی و با استفاده از اصول زیبایی شناسی مقوله دوخت را درنظر گرفته و در نهایت اثر هنری خلق می کند. یک طراح لباس با در نظر گرفتن فرهنگ و مشخصات فیزیکی افراد طرحی خاص ایجاد می کند.


اهداف طراح مد و طراح لباس چیست؟


هدف مشترک طراحان مد و طراحان لباس، تولید لباس است. هر دو باید انواع جنس پارچه ها را بشناسند و بدانند هر طرحی مناسب چه پارچه است.

تفاوت-طراح-مد-با-طراح-لباس


تفاوت طراح مد با طراح لباس


طراحان لباس معمولا در تولیدی پوشاک به صورت عمده با برندهای مختلف کار می کنند و در بخش خاصی طراحی می کنند. مثلا طراحی لباس بازیگران یا طراحی  لباس های فرم… در واقع  با توجه به نیاز مشتری طراحی می کنند. معمولا در این تیم، فردی به عنوان سرپرست طراحان که بسیار خلاقانه کار می کند، وجود دارد که نمونه طراحی افراد دیگر تیم را تایید می کند. طراح لباس معمولا از احساسات حرفه ای خود در ساخت و طراحی لباس استفاده می کند.

طراح-لباس
طراح-مد

طراحان مد حتی ترند روز را هم شکل می دهند و پشت هر طراحی آنها کانسپت و هدفی است. جالب است بدانید که بیشتر لباس های آنها برای پوشیدن نیست و فقط می خواند پیامی را انتقال بدهد. در واقع یک حرفه بسیار جذاب برای افراد خلاق است و در آخر باید گفت که دنیای مد در کنار هیجان انگیز بودن استرس و رقابت عجیبی در پس آن وجود دارد.

طراح مد باید اطلاعات کاملی درباره طراحی های مختلف، کیفیت کارها، پارچه و دانش رنگ ها داشته باشد و میتواند در همه قسمت های تولید پوشاک فعالیت کند. جالب تر ازآن اینست که طراحان مد فقط در طراحی لباس تخصص ندارند بلکه در لوازم جانبی مانند کفش، کیف، کلاه، عینک و… نیز تخصص طراحی دارند.

همانطور که می دانید طراحی لباس یکی از شاخه های طراحی مد است. یعنی طراحی مد تمام دنیای مد را تحت تاثیر قرار می دهد نه فقط لباس را. طراحان مد با الهام گرفتن از فرهنگ، تاریخ، طبیعت، آثار هنری و…. طراحی می کنند.

مدرسه بین المللی گاتامد اولین برگزار کننده فستیوال زیبایی ایران با حضور هیئت ژوری، با مراکز علمی داخی و خارجی تفاهم نامه امضا کرده است. دوره های مد و فشن ، طراحی لباس، گریم و میکاپ، استایلینگ، خدمات مراقبت و زیبایی پوست ،مو و ناخن به صورت حضوری و آنلاین برگزار می کند. فارغ التحصیلان مدرسه گاتامد در پایان کورس ها مدارک فنی حرفه ای ایران و بین المللی از کشورهای استرالیا کانادا سوییس گرجستان و انگلستان دریافت می‌کنند.جهت ثبت نام و مشاوره با شماره های 26855499-09120754462 تماس بگیرید. برای مشاهده دوره های آموزشی به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید.


گاتامد


Alexander-McQueen

Alexander McQueen

محل تولد : لندن انگلیس (1969-2010)

مک کوئین در سال 1990 بعد از طراحی کردن لباس مانند شاهزاده چارلز در خیاطی اندرسون و شپارد، راه مستقل خودش را شروع کرد. در میان طراحی هایش شلوار مدل bumster توجه زیادی را به خود جلب کرد و بسیار محبوب شد. مک کوئین به دلیل برگزار کردن فشن شوهای متفاوت و خلاقانه شهرت زیادی پیدا کرد.

Christion Dior

محل تولد گرنویل فرانسه (1905-1975)

بعد از تمام شدن جنگ جهانی دوم، طراحان لباس کمی توانستند مثل کریستین دیور در صنعت مد پیشروی کنند. لباس هایی که او در آن زمان طراحی می کرد شانه های کوچک و دامن های بلند و چند لایه داشت که با لباس های اِپُل دار و دامن های کوتاه مد شده در سال های قبل کاملا در تضاد بود. کریستین دیور با برگرداندن پارچه فروشان و لباس فروشان فرانسوی به دوران اوج قبل از جنگ جهانی خیلی مورد احترام قرار گرفت.

Christion-Dior
Coco-Chanel

Coco Chanel

محل تولد: سومور فرانسه (1883-1971)

کوکوشنل برای مدت 6 دهه حوزه طراحی لباس های لوکس را از آن خودش کرده بود. کالکشن لباس خای شنل کژوال بودند و با ظرافت خاصی طراحی می شدند. در سال 1954 او برای اولین بار کت های بدون یقه و شلوارهای دم پا گشاد را به دنیای مد معرفی کرد. اما کوکوشنل بیشتر از هر چیز دیگری به خاطر کیف های خاص، پیراهن های مشکی کوتاه و عطر chanel no.5 که از آن زمان تا به امروز از محبوب ترین عطرهای دنیا به شمار می آید، شهرت بسیار زیادی کسب کرده است.

Diane Von Furstenberg

محل تولد: بروکسل، بلژیک (1946)

دایان با طراحی پیراهن های مدل چپ و راستی برای زنان کارمند بسیار مشهور شد. وقتی فورستنبرگ برای اولین بار جولی نیکسون را در تلویزیون دید که یک تاپ چپ و راستی را با با یک دامن ست کرده است، از استایل او برای طراحی این مدل پیراهن الهام گرفت. او در سال 1972 این دو لباس را با هم ادغام کرد و پیراهنی که به دست آمد، دنیای مد را دگرگون کرد. سه سال بعد او هفته ای پانزده هزار عدد از این مدل پیراهن تولید می کرد که تا به امروز نیز همچنان شهرت و محبوبیت خود را حفظ کرده است.

Diane-Von-Furstenberg

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست