طراحی-کالکشن

اول از همه باید بدانید که هر برندی هویت خاص خود را دارد و این هویت باید شکل دستی داشته باشد تا بتواند کامل کننده آن برند باشد. برای شکل دادن به این هویت به کالکشن نیاز می باشد که ما در ادامه قصد داریم به 3 اصول مهم در طراحی کالکشن لباس  بپردازیم.

اصول مهم و کلیدی طراحی کالکشن لباس

  1. ایده و طرح

دو اصول مهم و کلیدی در هر کالکشن طراحی لباس ایده و طرح می باشد. به عبارتی دیگر تا کانسپت اولیه نباشد، کالکشنی هم ایجاد نمی شود.

ایده-های-طراحی-کالکشن

کانسپت چیست؟

کانسپت هم می تواند المان محور باشد و هم می تواند موضوعی باشد. کانسپت موضوعی یک حسی را به انسان منتقل می کند اما المان محور ماهیت را منتقل می کند.

مشخصات کانسپت محورها

بعضی برندها برای طراحی کالکشن لباس به صورت کانسپت محور کار می کنند و با توجه به همان طراحی کالکشن را انجام می دهند. و بعضی برندها برعکس کانسپت مشخصی برای کالکشن ندارند.

برندهایی که کانسپت محور هستند، طراحی های خلاقانه ای دارند مانند برند کوتور که در کنار خلاقانه بودن قیمت بالا هستند. اما در این کالکشن ها فروش کمتری دارند زیرا به دلیل طراحی متفاوتی که دارند، سلیقه ای هستند.

بعضی برندها هم که یک المان و کانسپت را به عنوان امضای برند انتخاب می کنندو در همه کالکشن ها از آن استفاده می کنند مانند المان اسب در برند Solamor.

اما برند های فست فشن و پریمیوم ها کانسپت ندارند زیرا تعداد پیس های کالکشن بسیار بالا میرود و ضرورتی برای کانسپت داشتن نیست.

مودبرد-طراحی-لباس

   2. منبع الهام

بعد از انتخاب کانسپت، طراح کالکشن شروع می شود که برای این کار نیاز به منبع الهام می باشد. منبع الهام در کالکشن بسیار مهم است. طراح باید بر اساس کانسپت اولیه، منبع الهامی ایجاد کند که این چیزی نیست جز مودبرد. مودبرد باعث می شود کالکشن روی یک خط حرکت کرده و از ایده دور نشود.

چگونه مودبرد بسازیم؟

قبل از هر چیز بهتر است بدانید مودبرد تنها برای طراحی لباس نیست و در هر زمینه ای استفاده می شود و از مراحل بسیار مهم در کار محسوب می شود.

البته باید بدانید بدون کانسپت هیچ مودبردی را نمی توان ساخت. پس در ابتدا کانسپت خود را مشخص کنید. اما قبل از آن باید در مورد اینسپایریشن برد بدانید. این برد یک برد تکمیلیه و داشتن آن ضروری نیست اما برای رساندن حس و مفهوم کار به شما کمک می کند.

با توجه به تناسب کانسپت، تصاویر و مطلب جمع آوری کنید و مودبرد را می سازید.

همان طور که اشاره کردیم دو نوع کانسپت وجود دارد؛ المان محور و المان مفهومی.

مودبرد-لباس

برای هر کانسپت طراحی کالکشن چگونه مودبرد بسازیم؟

کانسپتی که المان محور باشد، با یک آیتم می تواند تعریف بشود مانند آسمان. ساختن مودبرد برای این کانسپت راحت است. زیرا عکس و نمادی که مرتبط با آن باشد را می توان به راحتی پیدا کرد.

اما برای کانسپتی که مفهومی باشد، المان خاصی وجود ندارد که بخواهید آن را محور قرار دهید و صرفا یک حس و یک مفهومی را القا می کند مانند سفر. ساخت مودبرد برای این کانسپت کمی دشوار است و در این حالت طوفان ذهنی به کمک شما می آید.

در این صورت کانسپت را وسط صفحه نوشته و با فلش زدن از هر چیزی که با فکر کردن به آن کانسپت به ذهنتان می آید روی کاغذ بیاورید. سپس با توجه به طوفان ذهن، مود را میسازید.

تفاوت مودبردهای کانسپت ها

تفاوتی که اینسپایریشن برد برای دو نوع کانسپتی که اشاره کریدم دارد اینست که در کانسپت المان محور، این برد اشاره مستقیم به موضوع ندارد و بیشتر حس رو منتقل می کند که یادآور آن کانسپت می باشد. اما در کانسپت مفهومی از آنجائیکه المانی نداریم و مودبرد مفهوم را منتقل می کند، اینسپایریشن برد نقش یک برد یدک را بازی می کند و حکم فضای اضافه دارد.

معرفی سایت های معتبر برای ساخت مود برد

برای طراحی مود برد می توانید از اپلیکیشن Canva مودبردهای جذابی طراحی کنید. اما سایت های معتبری هم در این زمینه وجود دارد :

  • com: سایت بسیار خوبی است و به شما کمک می کند که چطور مود برد طراحی کنید و مرحله به مرحله بهتون توضیح می دهد.
  • com : این سایت نیز کاربردی است و میتونید اطلاعات خوبی در این زمینه کسب کنید اما رایگان نیست و باید اشتراک پولی آن را تهیه کنید.
  • com: این سایت بسیار کامل است و ابزارهای بسیاری برای ساخت مودبرد دارد و همین موضوع جذاب می باشد زیرا مودبردهای آماده بسیاری دارد تا شما بتوانید ازآنها ایده بگیرید و از تصاویرش ایده بگیرید.
  • com: این سایت بسیار عالی است زیرا می توانید با خلاقیت بسیار و با ترکیب تصاویری با کیفیت عالی مودبردهای حرفه ای بسازید.

   3.در کنار همه اینها توجه به فصل، سیلوئنت، هویت برند، رده سنی، مخاطب برند، پارچه و حال و هوای کلی کالکشن باعث می شود نتیجه نهایی بی نقض باشد.

مدل-های-کالکشن-طراحی-لباس
مدرسه بین المللی گاتامد اولین برگزار کننده فستیوال زیبایی ایران با حضور هیئت ژوری، با مراکز علمی داخی و خارجی تفاهم نامه امضا کرده است. دوره های مد و فشن ، طراحی لباس، گریم و میکاپ، استایلینگ، خدمات مراقبت و زیبایی پوست ،مو و ناخن به صورت حضوری و آنلاین برگزار می کند. فارغ التحصیلان مدرسه گاتامد در پایان کورس ها مدارک فنی حرفه ای ایران و بین المللی از کشورهای استرالیا کانادا سوییس گرجستان و انگلستان دریافت می‌کنند.جهت ثبت نام و مشاوره با شماره های 26855499-09120754462 تماس بگیرید. برای مشاهده دوره های آموزشی به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست